David Maljković [HR]
David Maljković (n. 1973) a studiat la Academia de Artă din Zagreb. Prin instalațiile, sculpturile, desenele, filmele și fotomontajele sale, explorează incertitudinea memoriei colective în raport cu moștenirea culturală, socială și politică a fostei Iugoslavii. Abordarea specifică lui Maljković a scenografiei expozițiilor sale creează o atmosferă specială pentru cercetarea sa minuțioasă materializată în opere nostalgice.
Expoziții (selecție): The Exhibition is Becoming, VOX Centre de l’image contemporaine, Montreal (2016, solo); Scenes for a New Heritage: Contemporary Art from the Collection, Museum of Modern Art, New York (2015); In Low Resolution, Palais de Tokyo, Paris (2014, solo); Sources in the Air, Baltic Art Centre for Contemporary Art, Gateshead (2013, solo), Animism, Haus der Kulturen der Welt, Berlin (2012); Sources in the Air, Van Abbemuseum, Eindhoven (2012, solo); Exhibitions for Secession, Wiener Secession, Viena (2011, solo); The Present and Presence, Moderna Galerija: Museum of Contemporary Art Metelkova, Ljubljana (2011); Out of Projection, Museo Reina Sofia, Madrid (2009, solo). A participat la importante expoziții internaționale, cum ar fi a 11-a ediție a Bienalei de la Gwangju (2016), ediția a 56-a a Bienalei de la Veneția (2015), ediția a 11-a a Bienalei de la Istanbul (2009), ediția a 29-a a Bienalei de la São Paulo (2010) și a 5-a ediție a Bienalei de Artă Contemporană de la Berlin (2008).
Profund influențat de estetica modernistă, practica lui David Maljković combină materiale video, desene și instalații, artistul fiind interesat cu precădere de memoria simbolurilor arhitecturale și implicațiile lor sociale. Lucrarea After Giuseppe Sambito poartă numele arhitectului care a proiectat pavilionul italian la Târgul de la Zagreb, în anii 1960. Maljković evocă tensiunea dintre destinul și scopul unei clădiri într-o stare de semi-abandon, creată drept promisiunea unui viitor mai bun.
Imagini:
1. David Maljković, Portret
2. David Maljković, După Giuseppe Sambito (3) (2009), diptic tipărit cu vitrină, 70 x 100 cm fiecare print unicat, prin amabilitatea Galeriei Annet Gelink, Amsterdam