Zbigniew Libera [PL]
Expoziţii Art Encounters 2017:
Zbigniew Libera (n. 1959) este unul dintre cei mai importanți artiști polonezi, considerat un pilon al așanumitei „arte critice”. Lucrările sale – fotografii, filme video, instalații, obiecte și desene – se joacă pătrunzător și subversiv cu stereotipurile culturii contemporane. În anii din urmă, s-a concentrat pe explorarea a cum anume fotografia contemporană de presă și media modelează memoria noastră vizuală și manipulează imaginea istoriei.
Expoziții (selecție): Everything is Getting Better. Unknown Knowns of Polish (Post)Colonialism, SAVVY Contemporary, Berlin (2017); SONSBEEK ’16: transACTION, Museum Arnhem (2016); State of Life. Polish Contemporary Art within a Global Circumstance, National Art Museum of China, Beijing (2015); Vertical Reach, Art Space, New Haven (2015); (Mis)Understanding Photography Works and Manifestos, Museum Folkwang, Essen (2014); The Naked Man, Ludwig Museum – Museum of Contemporary Art, Budapesta (2013); Morality, Act IV: I Could Live in Africa, Witte de With, Rotterdam (2010); Works from 1982-2008, Zacheta National Gallery of Art, Varșovia (2009, solo); Mirroring Evil, The Jewish Museum, New York (2002); Corrective facilities, Centre for Contemporary Art Ujazdowski Castle, Varșovia (1996, solo).
Zbigniew Libera alterează funcțiile obiectelor de zi cu zi pentru a chestiona și scoate la iveală puterea lor de persuasiune asupra realității. Una dintre cele mai emblematice și controversate lucrări ale lui Libera, Lego. Lagăr de concentrare este compusă din șapte cutii cu cărămizi în plastic, imitație perfectă a celor de la Lego. Fiecare pachet conține un set de piese care pot fi folosite pentru a construi o parte dintr-un lagăr de concentrare nazist, după cum se indică în poza de pe cutie. În partea de sus, stânga, se poate citi: „Această lucrare a lui Zbigniew Libera a fost sponsorizată de Lego.” Fiecare unitate constructivă este, de fapt, compusă din piese de serie fabricate de renumita companie daneză, dar apoi ușor modificate de către artist. După ce a aflat despre natura proiectului, Lego l-a dat în judecată. Speța a ajuns în instanță în Polonia, dar Lego a decis să-și retragă plângerea, sub presiunea opiniei publice daneze.
Imagini:
1. Zbigniew Libera, Portret
2. Zbigniew Libera, Lego – Lagăr de concentrare (1999), imprimare cu jet de cerneală pe hârtie, prin amabilitatea Galeriei Naționale de Artă Zachęta, Varșovia