Mona Vătămanu & Florin Tudor [RO]
Mona Vătămanu (n. 1968) & Florin Tudor (n. 1974) lucrează împreună din anul 2000. Utilizând tehnici multiple (film, fotografie, pictură, performance, intervenții site-specifice), duo-ul artistic identifică și scoate în evidență trăsături comune ale spațiului fost comunist, concentrându-se pe teme relevante în contextul actual, de la fluxul capitalului și raporturile de putere în economia globală, la resemnificarea utopiilor sociale.
Expoziții (selecție): Prăpădenia pământului, Salonul de proiecte, București (2016, solo); (Still (the) Barbarians, EVA Biennial, Limerick (2016); Flying Utopia, tranzit.sk/Bratislava (2015, solo); Le monde et la dette, D+T Project, Bruxelles (2015, solo); All Men Become Sisters, Muzeum Sztuki ms2, Łódź (2015); A Luxury We Cannot Afford, Para Site, Hong Kong (2015); I do not know the real story which happens there, Argos Centre for Arts and Media, Bruxelles (2014, solo); 46°19′41″N 23°12′44″E Geamana, Andreas Huber Gallery, Viena (2014, solo); Social Factory, 10th Shanghai Biennale, Power Station of Art, Shanghai (2014); A History, Centre Pompidou, Paris (2014); All That Is Solid Melts Into Air, Extracity, Antwerp (2013, solo); I Dreamt the Work of Another Artist, Kunsthalle Lisabona (2013, solo); The Order of Things, DAAD Galerie, Berlin (2012, solo); Geometric Analogies, D+T Project, Bruxelles (2012); Land Distribution, Lombard Freid Projects, New York (2011, solo); All Power to the Imagination!, Secession, Grafischess Kabinett, Viena (2009, solo); Mona Vătămanu & Florin Tudor, Surplus Value, BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht (2009, solo). Lucrările lor au fost expuse în cadrul unor importante expoziții internaționale precum EVA Biennial (Limerick, 2016), a 10-a ediție a bienalei de la Shanghai (2014), a 12-a ediție a bienalei de la Istanbul (2011) precum și la edițiile 54 și 52 ale Bienalei de la Veneția (2011 / 2007).
Mona Vătămanu și Florin Tudor lucrează împreună din anul 2000, concentrându-și atenția asupra unor tematici relevante pentru societatea contemporană, reflectând asupra unui spațiu comun, cum ar fi memoria colectivă, apartenența la o comunitate sau dinamica relațiilor sociale dictate de capital. Il Mondo Novo parafrazează pictura lui Giandomenico Tiepolo (sec. XVIII) și reia de-a lungul timpului acest motiv, în diverse formule. În opera de artă originală, grupul de oameni este adunat pentru a vedea imagini din lumea nouă, deși poate părea că privește un orizont fluid și incert. În reinterpretarea celor doi artiști, grupul de oameni contemplă ruina unei lumi în care nimic nu mai rămâne de descoperit, tot ceea ce este nou fiind o regurgitare a unor vechi principii și o contradicție de nerezolvat a periferiei orașului.
Imagini:
1. Mona Vătămanu & Florin Tudor, Il Mondo Novo (2016), film, 3’41”, cu sprijinul Salonul de Proiecte, București