Laurențiu Ruță-Fulger [RO]
Expoziţii Art Encounters 2017:
Activitatea artistului Laurențiu Ruță-Fulger (n. 1955) a fost puternic influențată de preocupările grupului timișorean Sigma, pe ai cărui membri i-a întâlnit în ipostaza de profesori în perioada în care era elev la Liceul de Arte Plastice din Timișoara. De aici și strânsa legătură între știință și artă ce rămâne o constantă a practicii lui artistice. După ce a absolvit Institutul de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca (1979, secția de design), a devenit un membru activ al Atelier 35, continuând să experimenteze cu noile mijloace de exprimare plastică.
Expoziții (selecție): Laurențiu Ruță-Fulger, Galeria Quadro, Cluj-Napoca (2014, solo), Artistul la lucru în România, Galeria Apollo, București (2010); Expoziția Concurs Arhetipuri, Brașov (2010); Salonul de artă, Galeria Apollo, București (2009 / 2008); „R”-atelier deschis, Galeria Veche, Cluj-Napoca (2008, solo); Interferențe artă-design, Galeria Artexpo, București (2005); Street Art Event, Alytus, Lituania (1995), S.O.F.A. Art Event, Nyborg, Danemarca (1994); „Box”, Graz (1990); Salonul național de design, Sala Dalles, București (1990); Art Design, Mail Art Museum, Einbeck (1989); Bienala tineretului Atelier 35, Baia Mare (1988); Design românesc, Berlin, RDG (1987); Artă și acțiune, Trondheim / Bergen / Oslo (1987); Trienala de design, Sala Dalles, București (1982).
Format în ambianța artistică a grupului Sigma din Timișoara, Laurențiu Ruță Fulger urmărește, prin activitatea sa artistică, o corelare a practicii artistice cu principii științifice. Experimentele sale au utilizat, de-a lungul timpului, multiple medii artistice: de la performance la instalație – la fotograme și obiecte. Sfera transformabilă, urmare a unui experiment din 1976, este unul dintre cele mai remarcabile rezultate ale acestui tip de practică artistică, relevând și influența de sorginte constructivistă a grupului Sigma. Acest obiect „ludic” se transformă singur pe un plan înclinat, artistul urmărind aici procesul de preschimbare a formelor. El reușește, astfel, să reducă distanța dintre știință și artă, accentuând rolul celei din urmă ca formă de cunoaștere. Tranziția de la principiile geometrice la obiectul de artă introduce spectatorul într-o ambianță special creată de artist prin lumină și scenografie, adăugând un strat „magic” procesului de transformare a sferei.
Imagini:
1. Laurențiu Ruță-Fulger, Portret
1. Laurențiu Ruță-Fulger, Percepția stroboscopică a Sferei transformabile (1980), hârtie fotografică cașerată pe placaj, 39 x 39 cm, prin amabilitatea artistului și a Z Angles Gallery