Roman Ondak [SK]


Expoziţii Art Encounters 2017:

Casă, dulce casă


Roman Ondak (n. 1966) prezintă elemente ale vieții cotidiene într-un context artistic, scoțând la iveală noi abordări ale interacțiunii sociale și creând ceea ce s-ar numi artă relațională. Urmându-i ghidajul, privitorii, cunoscuți și membri ai familiei joacă un rol indispensabil în munca sa, împreună cu implicarea propriei lor creativități ca parte a procesului.

 

Expoziții (selecție): History Repeats Itself, Kunsten Museum of Modern Art, Aalborg (2017, solo); Travellers, Museum of Estonia Foundation, Tallinn (2017); No Place Like Home, The Israel Museum, Ierusalim (2017); The Source of Art is in the Life of a People, South London Gallery (2016-2017, solo); Constellations, Tate Liverpool, Liverpool (2016); Storyboard, Times Museum, Guangzhou (2015, solo); Une histoire, Centre Pompidou, Paris (2014); Escena, Palacio de Cristal, Museo Reina Sofia, Madrid (2013, solo); Roman Ondak, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (2012, solo); Enter the Orbit, Kunsthaus, Zürich (2011, solo); The Exhibition Vanished without a Trace, Museo Tamayo, Mexico (2011, solo); Shaking Horizon, Villa Arson, Nice (2010, solo); Loop, Pavilionul ceh și slovac, a 53-a Bienală de la Veneția (2009, solo); Measuring the Universe, Museum of Modern Art, New York / DAAD Gallery, Berlin (2009 / 2008, solo); It will All Turnout Right in the End, Tate Modern, Londra (2006, solo); Through the Eyes Lens, Ludwig Museum, Budapesta (1999, solo).  A participat la importante expoziții internaționale cum ar fi a 10-a Bienală de la Gwangju (2014), a 54-a și a 50-a Bienală de la Veneția (2011 / 2003), a 27-a Bienală de la São Paulo (2006) și Manifesta 1 (Rotterdam, 1996).


Roman Ondak privește spațiul expozițional ca pe un loc unde experiența individuală se combină cu practicile sociale. Prin instalații sau performance, lucrările sale îl implică pe spectator, solicitând o abordare bidirecțională prin interogarea percepției individuale și conștientizarea codurilor sociale și a comportamentelor. „Micro decorurile” sale chestionează abordarea spectatorului și procesele de recepție. Spațiul expozițional devine un forum pentru experiențe noi, un forum care chestionează reprezentarea și interpretarea, precum și noțiunea de realitate și de context imediat.

Fiul nostru privindu-și părinții documentează actul scurt al unei priviri reciproce dintre doi adulți (Roman Ondak și soția sa) și copilul acestora. Artistul încearcă să capteze conținutul din punctul de vedere al copilului care stă culcat și din maniera în care el percepe realitatea fără a fi încă în stare să-și formuleze perspectiva în cuvinte. Roman Ondak așază apoi camera de filmat pe o pernă, direct lângă fața copilului, ca o a doua pereche de ochi, pentru a surprinde ceea ce ar putea fi „o copie a privirii sale”.


Imagini:

1. Roman Ondak, Portret

2. Roman Ondak, Fiul nostru privindu-și părinții (1998), imprimare de artă cu jet de cerneală pe hârtie Hahnemuhle, 33,5 x 50 cm, 5 exemplare (+ 2 E.A.), prin amabilitatea: Roman Ondak, GB Agency, Paris




   
Fundaţia      
Echipă      
Parteneri      
Voluntari      
Presa      
Ediţia 2015      
Contact      
                    
   
Fundaţia      
Echipă      
Parteneri      
Voluntari      
Presa      
Ediţia 2015      
Contact