Olivia Mihălțianu [RO]
Expoziţii Art Encounters 2017:
Olivia Mihălțianu (n. 1981) a studiat artele vizuale la Universitatea de Arte din București, oraș în care trăiește și lucrează. Proiectele ei de lungă durată – aflate la intersecția dintre video, film, fotografie, obiect, instalație și performance – urmăresc aspecte vizuale care discută identitatea personală și viața socială în diferite culturi sau situații politice și economice surprinse în contextul global și local, interpretând subiecte ca rolul jucat de artist în societatea de astăzi și modelele umane arhetipale.
Expoziții (selecție): Film métrage, LOOP Barcelona (2017, solo); Winyan Kipanpi Win, Vizita, Galeria Anca Poterașu, București (2016, solo); curated by_Edit Sasvari: Homage – Ideal or Patern?, Galeria Knoll Viena, Austria (2016); Une autre cité, tranzit.ro / București (2015); Winyan Kipanpi Win |The Woman Who Was Waited For, Kunsthalle Krems, Factory (2013, solo); Good Girls, Muzeul Național de Artă Contemporană, București (2013); where do we go from here?, Secession, Viena (2010); Wakefield Meadows, Pavilion Unicredit, București (2009-2010); Anyone But Me, Anywhere But Here, Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Național Brukenthal, Sibiu (2008, solo); Social Cooking Romania, NGBK, Berlin (2007); Kunsthalle, Viena (2004). A participat la cea de-a 55-a ediție a Bienalei Internaționale de la Veneția (2013) și la cea de-a 4-a ediție a Bienalei Tinerilor Artiști, București (2008).
Practica artistică a Oliviei Mihălțianu se concentrează pe identitatea femeilor în contexte istorice și politice diferite, utilizate ca o contrapondere la feminitatea trăită și idealizată din Europa de Est dinainte și de după Zid. Abordarea pe care o are față de materialele în care lucrează este ușor ironică, iar artista adesea face jocuri de rol prin care chestionează paradoxurile din cadrul structurilor de putere ale societății contemporane.
Film Métrage este o instalație care rulează fragmentele rămase din alte materiale video realizate de artistă. Folosind cadre menite să dispară, artista le face să urmeze o viață silențioasă, transpusă vizual. Într-un mise en abîme, filmul de super 8 mm urmează o cale imprevizibilă într-o buclă improvizată, în timp ce lumina care trece prin videoproiector schimbă imaginile din fundal în apariții fantomatice. Acestora li se adaugă sunetul nostalgic al proiectorului Super Slim, care ne reamintește insidios despre lumea mecanică pe cale de dispariție, o metaforă a existenței noastre în care timpul trece prin imagini. Lumea noastră este percepută ca fiind ieșită din uz din cauza reînnoirii tehnice. De aceea, lucrarea reflectă maniera în care consumăm imaginile, dar și pe cea în care le digerăm.
Imagini:
1. Olivia Mihaltianu, Portret
2. Olivia Mihaltianu, Film métrage – Spaghetti Loop (2015-2016), cadru video, Super 8 transferat pe full HDV, 1’40”