Matthias Megyeri
Expoziţii Art Encounters 2017:
Loc după loc
Matthias Megyeri (n. 1973) e interesat de felul în care mintea umană produce soluții practice la boli psihologice contemporane vizibile, cum ar fi paranoia și problemele de securitate, precum și de cum se poate crea un model concurent prin păstrarea totuși vie a conflictului dintre putere și control în procesul proiectării. Cu Sweet Dreams Security®, compania sa comercială de securitate domestică înființată în 2003, Megyeri propune o schimbare a felului în care abordăm „instituția siguranței”, cerând o regândire a felului în care e reprodusă în mod tradițional aceasta și creând o linie de produse opționale, toate astea printr-un singur gest.
Expoziții (selecție): Brutal Beauty – Violence and Contemporary Design, Marta Herford Museum for Art, Architecture, Design (2016); Isochronic Archive – Hangings and Interventions in the public realm, OFF-Biennale, Budapesta (2015);Theater Objects – A Stage for Architecture and Art, LUMA Foundation, Zürich (2014/15); Matthias Megyeri – Acts of Sweet Dreams Security® Berlin, Deutsches Architektur Zentrum (DAZ) Berlin (2013, solo); Kind of Change – New Acquisitions, Ludwig Museum, Budapesta (2011), Strasbourg Hangings, Centre Européen d’Actions Artistiques Contemporaines (CEAAC) Strasbourg (2010, solo), 20.000 Images (6 days, 12 h/day), Akademie Schloss Solitude Stuttgart (solo) (2008, solo).
Seria de lucrări și de intervenții urbane Sweet Dreams Security ale artistului Matthias Megyeri comentează prezența tot mai răspândită a îngrădirilor de tot soiul care apar în spațiul public, dar în egală măsură în spațiul privat. Nevoia de protecție și de supraveghere determină o acumulare de elemente agresive, acceptate social, dar, în mod paradoxal, ambalate în forme inofensive și uneori chiar estetic atrăgătoare. În urma călătoriilor lui la Timișoara, Matthias Megyeri a identificat câteva puncte din oraș unde prezența camerelor de supraveghere și a granițelor impuse în spațiul public pot genera răspunsuri ironice care atrag atenția asupra unor atitudini contradictorii. Pe fațadele clădirilor istorice aflate în renovare în centrul orașului, există deja o plasă de protecție închisă la culoare care le îmbracă, un fel de „împachetări realizate de un Christo spontan”, decupate din loc în loc pentru a lăsa natura și tehnologia să se manifeste: mușcatele roșii de la geamuri și camerele de supraveghere ies în exterior. Preluând același material de împachetare, artistul îi adaugă o suprafață textilă brodată, o perdea care reproduce motivul gratiilor de la geamurile caselor. Simulând o distanță autoimpusă față de trecători, această intervenție supradimensionează modelul zăbrelelor și îl transformă într-o formă abstractă inocentă.
Imagini:
1. Matthias Megyeri, Mrs Welcome (2017), prin amabilitatea Matthias Megyeri