Decebal Scriba & Serge Spitzer – după 40 de ani
Curatori: Ami Barak and Diana Marincu
Locație: Muzeul de Artă Timișoara
Program: 10:00 – 17:00 (Luni închis)
Artiști:
Decebal Scriba & Serge Spitzer – după 40 de ani / 40 years after Anii ‘70 au fost o perioadă excelentă, în care multe personalități artistice s-au zbătut să ofere opere ample și sofisticate. Unii dintre ei erau tineri, de abia studenți, dar dădeau dovadă de un nivel neobișnuit de maturitate. Decebal Scriba și Serge Spitzer au făcut parte din prima generație a nou înființatei secții de design de la Institutul de Arte Frumoase din București, unde s-au și întâlnit. Serge Spitzer a plecat din țară în 1972, în timp ce, în anii următori, Decebal Scriba, ca mulți alții, s-a confruntat cu pericolele și cenzura sub un regim dogmatic sufocant care eradica rapid orice șansă de împlinire sau independență artistică.
Totuși, Scriba a realizat, de-a lungul deceniului, lucrări conceptuale și performative pătrunzătoare, de o rară inteligență, pe de o parte abordând elemente de limbaj formal, textual, analiza sistemelor de reprezentare spațială, gesturi și forme simbolice, și pe de alta, făcând performance art, un gen care, în Estul Europei, se potrivea perfect contextului underground: lucrări de artă admirabile ce adesea nu lăsau nici cea mai mică urmă.
Serge Spitzer a avut mai mult noroc, dezvoltând o carieră internațională remarcabilă după ce s-a stabilit în SUA. Dar o analiză atentă a lucrărilor timpurii lasă impresia că, în formarea sa, s-a hrănit din și a abordat puncte de vedere contextuale care-l apropie mult de prietenul său. Inclinația sa unică spre tăinuire, maniera de a plasa obiectele în spațiu, indică sensibilitatea neobișnuită a artistului pentru arhitectură și alte structuri finite. Lucrările sale sunt marcate de prezența obiectelor sau a diferitelor structuri ca evenimente sau ca texte care formează aranjamente fără a încerca să modifice structurile originale. Energia produsă încercând să obții un obiect doar prin percepție devine parte integrantă din procesul de contemplare: absența este la fel de mult parte a expresiei, precum este și prezența.
Imagini:
1. Serge Spitzer, Seeing Red, Seeing Yellow, Seeing Blue (1976), set de 3 printuri cromogenice, 62 x 246 cm, copyright: The Estate of Serge Spitzer