Pavel Brăila [MD]
Pavel Brăila (n. 1971) locuiește la Chișinău. În 2001 a fost artist rezident la KulturKontakt, Austria. Brăila a primit Premiul regiunii Nordrhein-Wesftalen (Germania) pentru filmul Definitively Unifinished [Definitiv Neterminat] în cadrul Festivalului de Film de Scurtmetraj de la Oberhausen. În anul 2002, filmul său, Shoes for Europe [Pantofi pentru Europa], a fost proiectat în cadrul evenimentului Documenta 11. În 2007, din postura de artist rezident în programul „DAAD Artists in Berlin”, Brăila a prezentat instalația Barons’ Hill [Dealul Baronilor] la New National Gallery din Berlin.
Expoziții (selecție): New Year’s Dissections [Disecțiile Noului An], Eastwards Prospectus, București (2017, solo); Documenta 14, Atena / Kassel (2017); Project 35: The Last Act, Garage Museum of Contemporary Art, Moscova (2015); Sights and Sounds: Romania, The Jewish Museum, New York (2014); Matters of Mehtod, tranzit.cz, Praga (2013); Faux Amis / An Ephemeral Video Library, Jeu de Paume, Paris (2011); Pavel Brăila, Chișinău-Brăila-Sibiu, Muzeul Național Brukenthal, Sibiu (2010, solo); Source [Sursa], Galeria Jan Dhaese, Ghent (2009, solo); A Pair of Left Shoes – Reality Check in Eastern Europe, Kunstmuseum Bochum, Bochum (2009); Want [Dorința], Galeria Yvon Lambert, Paris (2008, solo); Pavel Brăila: Barons’ Hill [Pavel Brăila: Dealul Baronilor], New National Gallery, Berlin (2007, solo); Time Code, MAMbo Muzeul de Artă Modernă din Bologna, Bologna (2007); Pavel Brăila, Galerie im Taxispalais, Innsbruck (2006, solo); Why Pictures Now, MUMOK Museum moderner Kunst Stiftung Ludwig, Viena (2006); Do Not Interrupt Your Activities, Royal College of Art, London (2005); DELAY, Museum Boijmans Van Beuningen, Rotterdam (2004); Blood & Honey – Future’s in the Balkans, Muzeul Essl, Klosterneuburg (2003); documenta 11, Kassel (2002).
Pavel Brăila, prezent pe scena mondială contemporană de cincisprezece ani, practică o artă care își trage seva din obiceiurile și contextul socio-politic local, dar care se ocupă de chestiuni identitare în epoca post sovietică. Susține că proiectul său artistic principal este maniera în care-și trăiește viața cotidiană, iar lucrările sale sunt doar produse derivate, semnele existenței sale. Mâncarea este, la rândul ei, un element definitoriu pentru practica și performance-ul lui Pavel. O lucrare de artă genială poate fi perisabilă și, în cazul murăturilor în oțet sau în saramură, ideea însăși a conservării se suprapune fără probleme peste ideea ready made-ului. Este ca și cum artistul, un magician al conservării relațiilor, a reușit să se descurce fără curator: mama este încă aproape, având grijă de artist.
Imagini:
1. Pavel Brăila, Portret, credite foto: Nora Dorogan
2. Pavel Brăila, Fără titlu (2017),instalație, raft cu conserve de casă, murături, dimensiuni variabile, courtesy of Eastwards Prospectus, credite foto: Miluță Flueraș