Alexandru Antik [RO]
Expoziţii Art Encounters 2017:
Alexandru Antik (n. 1950) este un artist cunoscut pentru activitatea sa experimentală din zona acționismului și a video-instalației. Lucrările lui Antik traversează medii de exprimare variate (obiect, instalație, acțiune, video, fotografie). Între 1998 și 1999, Antik a realizat la TVR Cluj seria de emisiuni „Utopia în artă”. A fost redactor al revistei de artă contemporană Balkon (1999-2002) și redactor vizual la revista de cultură politică Provincia (2001-2002).
Expoziții (selecție): Error 404. Teritorii ale absenței, Muzeul Național de Artă Contemporană București (2017); Visions in the Dark, Muzeul de artă Cluj-Napoca (2016, solo); Viziune – Memorie – Reconstituire, Spațiul de Artă Contemporană MAGMA, Sfântu Gheorghe (2013, solo); Forme embrionare și transcrierile acestora, Galeria Miskolc (2013, solo); Orașul văzut de generația ‘80, Galeria Victoria Art Center, București (2013); Caves International Symposion and Exhibition, Anatomy & Theatre Museum, King’s College, Londra (2011); Badly Happy: Pain, Pleasure and Panic in Recent Romanian Art, Performance Art Institute (PAI), San Francisco (2010); When History Comes Knocking: Romanian Art from the 80s and 90s in Close Up, Galeria Plan B, Berlin (2010); Viziuni între o arhivă activă și un depozit al memoriei, Galeria Közelítés, Pécs (2005, solo); Ex Oriente Lux, Sala Dalles, București (1993); Cine ești? Ce ești?, happening, Galeria UAP Cluj-Napoca (1980, solo).
Activitatea artistică a lui Alexandru Antik a avut ca principal punct de interes, încă din anii 1970, abordarea de factură conceptuală a artei și demitizarea statutului obiectului de artă și a rolului autorului. Lucrările propuse pentru Art Encounters, Mașinăria dorințelor și Voyeur Art Show parafrazează două dintre cele mai importante opere ale lui Marcel Duchamp: La Mariée mise à nu par ses célibataires, même [Le Grand Verre] și Étant Donnés. Alegerea celor două opere duchampiene îi permite lui Antik să abordeze acel interval din activitatea artistului caracterizat de refuzul de a se subordona convențiilor din câmpul artei. Exploatând curiozitatea vizitatorilor, Antik problematizează în Voyeur Art Show plăcerea voyeuristă a consumatorului punându-l în ipostaza de a distinge între aparență și idee. Iar prin apelul la semnificațiile simbolice ale Marelui Geam, artistul transformă ficțiunea dualității între dorință erotică și eșecul catharsisului într-o dinamică a pixelilor. În Mașinăria dorințelor, pulsația dorințelor trece prin testul probabilității și impulsul erotic alimentează artificial „burlacii lumii virtuale de azi”, în timp ce energia inițială se atrofiază în acest proces.
Imagini :
1. Alexandru Antik, Portret, credite foto: Alexandru Antik
2. Alexandru Antik, Voyeur Art Show (2016), parafrază a lucrării Etant donnés… de Duchamp, instalatie multimedia