Józef Robakowski [PL]


Expoziţii Art Encounters 2017:

Avangarda istorică și arta ping-pong-ului


Józef Robakowski (n. 1939) a studiat istoria artei la Departamentul de Artă al Universității Mikolaj Kopernik din Toruń și cinematografie la Școala Superioară Națională de Film, Televiziune și Teatru (PWSFTviT) din Łódź. La Toruń a fost fondatorului colectivelor artistice Oko (1960), Zero-61 (1961-1969) și Krag (1965-1967) și membru al Cineclubului Studențesc „Petla” (1960-1966). La Łódź, a coorganizat Atelierul Formei-Film (începând cu 1970) și al Grupului de Creație Televizuală „Stacja Ł” (1991-1992). Practica sa artistică include filme, serii de fotografii, instalații, desene, obiecte și proiecte conceptuale.

 

Expoziții personale (selecíe): Józef Robakowski: Der Linie Nach, ŻAK | BRANICKA, Berlin (2012); Robakowski’s own Cinema, Centrul de Artă Contemporană, Varșovia (2012); Józef Robakowski – Retrospective, Arsenał Gallery, Białystok (2012); Manifest Energetyczny, Atlas Sztuki, Łódź (2008); Józef Robakowski, Galeria Magazin, Berlin (2007); Zwykli Niemcy, lokal_30, Varșovia (2006); Telekiner and Polish Found Footage, TTT Gallery, Londra (2005); Obrazy Energetyczne, Otwarta Pracownia, Cracovia (2004); Robakowski / Cahen, Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Varșovia (2002); Termogramy, Galeria FF, Łódź (2000); Personal Cinema, Neues Museum Weserburg, Bremen (2000, solo); From My Window, Frankfurterkunstverein, Frankfurt (2000); Vital – Video, Muzeum Narodowe, Poznań (1993); Fetysze, Galeria BWA, Lublin (1987). Lucrările sale au fost expuse la importante expoziții internaționale și bienale, cum ar fi Târgul de Artă Contemporană Artissima (Fundația Profile, Varșovia, 2012), a 2-a Bienală de Artă Contemporană de la Moscova (2007), XII Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów WRO (Wrocław, 2007), a 5-a Bienală de Media și Arhitectură, Graz (2001), a 4-a Bienală de la Sydney (1982), a 12-a Bienală de la São Paulo (1973).


Inspirându-se din tradiția montajului metaforic al cinematografiei de avangardă, a reușit să saboteze realitatea comunistă a anilor 1960. Sprijinindu-se pe ideea transmiterii de energie, multe dintre lucrările sale de artă înregistrează procese biologice și mecanice, efectul întâlnirii dintre camera de fotografiat sau de filmat și corpul uman. Rezultatul este unul fundamental politic. Artistul îl numește observare de sine. Un exemplu emblematic, From My Window [De la fereastra mea] (1978-1999) este o observație obsesivă a curții artistului din Łódź. A înregistrat vecinii și schimbările petrecute de-a lungul anilor, terminând filmul odată cu căderea regimului, când se construiește un centru comercial care ajunge să obstrucționeze vederea de la fereastră.


Imagini:

1. Jozef Robakowski, Cars, Cars [Mașini, Mașini] (1985), video still, Betacam, coloare, sunet, Collection FRAC Occitanie Montpellier

 




   
Fundaţia      
Echipă      
Parteneri      
Voluntari      
Presa      
Ediţia 2015      
Contact      
                    
   
Fundaţia      
Echipă      
Parteneri      
Voluntari      
Presa      
Ediţia 2015      
Contact