Ioana Bătrânu [RO]
Ioana Bătrânu (n. 1960) abordează teme marginale cu sensibilitate acută, oscilând permanent între subiectivitate și realitate. Există un număr restrâns de teme recurente (Interioare melancolice, Grădini închise și Latrine) care, văzute împreună, formează o imagine coerentă a proiectului său personal: căutarea unui punct în care ruptura de lume și încercarea de împăcare cu aceasta devin simultane în existența ei.
Expoziții (selecție): Margini, Galeria Plan B Berlin (2013, solo); Scènes Roumaines, Espace culturel Louis Vuitton, Paris (2013); Romanian Cultural Resolution, Spinnerei, Leipzig / Club Electroputere, Craiova (2010); Ioana Bătrânu, Simeza Gallery, București (2008, solo); Pictură și Desen, Galeria Etajul ¾, Muzeul Național de Artă Contemporană – MNAC, București (2007, solo); București-Budapest Bridge, Galeria Bartók 32, Budapesta (2007); Signs of Faith [Semne de Credință], Villa Concordia, Bamberg (2006, solo); Banchet, Galeria Simeza, București (2004, solo); Margini, Sala Dalles, București (2002, solo); Pictură și Desen, Cazino Lido, București (2002, solo); Picturi, Galeria Simeza, București (2001); Interior melancolic, Galeria Etajul ¾, MNAC, București (2000, solo); Transitionland, Muzeul Național de Artă al României – MNAR, București (2000); Versions of Transfiguration, Műcsarnok Kunsthalle, Budapesta (1998); Bukarest nach 89 – Kunst in Rumanien Heute, Muzeul Ludwig Forum, Aachen (1997); Ad hoc, Muzeul Ludwig, Budapesta (1997), Beyond Belief – Contemporary Art in Central and Eastern Europe, Muzeul de Artă Joslyn, Omaha / Institutul de Artă Contemporană, Philadelphia / Muzeul de Artă Allen Memorial, Oberlin College, Ohio / Muzeul de Artă Contemporană, Chicago (1995-97).
Pictura Ioanei Bătrânu absoarbe întotdeauna realitatea cotidiană și redă fundalul pe care se desfășoară cele mai intime provocări existențiale. Din detaliile vizibile în viața cotidiană, artista creează o tensiune psihologică hrănită de refuzul de a accepta normele impuse. Odată intrat în coridoarele impersonale cu uși identice – coridoare ce pot fi holurile unei școli, scări de bloc, închisori, spital etc. – ești supus unui comportament standardizat. Atmosfera apăsătoare este potențată și de expresia pensulației și a cromaticii folosite, care fac din pictură un gest de revoltă, tradus prin mijloacele imaginii picturale.
Imagini:
1. Ioana Bătrânu, Portret, credite foto: Mircea Tohatan
2. Ioana Bătrânu, Interior melancolic (2015), acrilic pe pânză, 240 x 280 cm, credite foto: Bogdan Bordeianu